Wednesday, January 26, 2011

Pasangan sehati sejiwa

Kemesraan dari segi emosi difahami juga sebagai hubungan sehati sejiwa(soulmate connection). Ianya merupakan satu hubungan kasih yang mendalam antara suami isteri. Pasangan yang diRahmati Allah SWT dengan kesefahaman begini dianugerahkan dengan sejenis hubungan yang sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata.
Dari segi komunikasi, kedua suami isteri sudah boleh menyuarakan dengan ikhlas dan terus-terang mengenai apa jua pun. Dalam keadaan masing-masing saling menjaga hati pasangannya, disamping mudah untuk menyuarakan isihati tanpa merasa tekanan atau merasa malu jika sekiranya diperlecehkan, pasangan sudah berada ditahap hubungan dimana kehendak masing-masing telah dapat diterima sebaiknya. Suamiisteri telah dapat merasa bebas untuk menjadi dirinya yang sebenar kerana telah saling menerima keadaan masing-masing!
Malah, pada tahap ini, tanpa suami menyuarakan isihati dan fikiran, kekadang isteri dapat 'membaca' hati suami yang inginkan sejenis masakan dsb. Seperti ada hubungan telepati antara suami isteri yang telah sehati dan sejiwa ini.
Sifat saling prihatin akan hal keadaan pasangan, kejujuran dan bersikap terbuka dengan kelemahan pasangan dan saling mudah memaafkan adalah ciri-ciri kasihsayang yang tulen antara suamiisteri. Komitmen yang sedia ada dalam diri suami dan juga isteri yang menginginkan kebahagaiaan buat pasangannya yang tercinta boleh sampai ke tahap di mana kebahagiaan buat dirinya hanyalah bila pasangannya bahagia!
'Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.' [Ar Ruum : 21]

No comments:

Post a Comment

Kata_kata Hikmah

Aku teliti semua sahabat,dan tidakku temui sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah.Akufikirkan tentang pakaian,tapi tidakku temui pakaian yang lebih baik dari daripada takwa.Aku renung semua jenis amal baik,namun tidak ada yang lebih baik daripada memberi nasihat yang baik.aku cari segala bentuk rezki,tapi tidakku temukan rezki yang lebih baik daripada sabar..
(Khalifah Umar)